Salutare! Cauți un consultant care să-ți ofere sfaturi, dar și soluții cu privire la partea de marketing digital pentru businessul tău?
Marketingul reprezintă o serie de strategii care au ca scop prezentarea serviciilor sau produselor pe care le oferi.
Nu doar atât! Marketingul se ocupă și de cercetarea pieței, dezvoltarea produsului, stabilirea prețului și forma de promovare (sau publicitate).
E bine să știi că prin marketingul digital se are în vedere partea de promovare a afacerii în mediul online, mai exact prin promovarea site-ului pe Google cu ajutorul serviciilor de SEO (indexare și optimizare), și prin promovarea conturilor pe rețelele de Social Media, în mod special cu partea de creare de conținut.
Vrei ca businessul tău să fie vizibil în mediul online? Marketingul digital este soluția potrivită!
Te invit să descoperi o parte din cunoștințele mele, cunoștințe pe care le pot pune în practică și pentru afacerea ta!
Pentru mai multe detalii, te rog să iei legătura cu mine pe WhatsApp la numărul de telefon 075 041 7794. Mulțumesc!
E normal să vrei dezvoltarea businessului, nu-i așa?
Sunt unii antreprenori care nu vor deloc să-și dezvolte afacerea, iar alții ar vrea, dar nu fac nimic în sensul acesta.
Tu ce măsuri ai luat pentru dezvoltarea businessului?
O latură importantă a oricărui business este partea de marketing.
De ce este atât de important marketingul? Pentru că aduce vizibilitate afacerii, iar lumea va afla mai ușor și mai rapid despre produsele sau serviciile pe care le oferi.
Care-i rezultatul final? Șansa de a-ți crește vânzările sau poate chiar de a observa dacă ceea ce oferi e pe gustul oamenilor sau nu. Fii pe pace! Dacă ar fi să faci numai îmbunătățiri, atunci ai munci non-stop ca la o casă…
Totdeauna se găsește câte ceva de îmbunătățit, ideea e să fie chestii cât mai mici.
Nu este ușor să menții stabilitatea unui business și nici să iei o decizie pentru creșterea acestuia.
Rolul meu este să te-ajut să iei decizia potrivită. De marketing ai nevoie garantat, iar acum, în secolul vitezei sau era tehnologiei, marketingul digital este instrumentul numărul 1 în mediul online.
Orice afacere, nu contează cât de mare sau cât de mică, va avea de câștigat dacă investește în marketingul digital.
Dacă vrei cu-adevărat să-ți dezvolți afacerea și ai nevoie de un consultant pe zona de marketing, nu ezita să-mi spui!
Te pot ajuta fie să intri cu businessul în mediul online, fie să crești prezența acestuia dacă deja ai un site web și conturi pe platformele de Social Media, și cel mai important lucru, te voi ajuta să te menții la un nivel cât mai bun la capitolul vizibilitate.
Cum stai la capitolul vizibilitate în mediul online? Dar concurența ta?
Ai un site web? Ai conturi pe rețelele de socializare? Investești lunar în crearea de conținut? Dar în reclame plătite? Cum stai cu brandingul?
Sunt o grămadă de abordări care merită atenția ta (și a mea) pentru a-ți crește vizibilitatea afacerii.
De ce vrea lumea vizibilitate? Pentru popularitate? Pentru câștig? Sau pentru a schimba lumea în bine? E drept că scopul nobil al unui antreprenor este să facă bani, nu-i așa?
Dar stai un pic: ăsta-i scopul unui om obșinuit. Ideea este să nu se întreacă măsura, deci să nu iubești banii… Ține minte: iubirea de bani e păcat, nu banii în sine!
Dacă vrei vizibilitate pentru businessul tău, atunci cel mai probabil ești conștient că produsele sau serviciile pe care le pui la dispoziție sunt de valoare și că odată ce ai vizibilitate, va crește numărul de clienți.
Ce se întâmplă când crește numărul de clienți? Ai resursele necesare pentru a te dezvolta și mai mult sau, uneori, poți să faci delegări și să te retragi ușor-ușor (nu intru în detalii, dar uzura unui antreprenor nu trebuie neglijată).
Până la urmă, ăsta-i și motivul principal pentru care ți-ai deschis afacerea, și anume să faci profit, iar odată ce ai profit și te simți confortabil, îți vei dori să te dezvolți.
Dar dacă lucrurile nu merg bine? Vezi ce anume nu merge bine…
Cât ai investit în marketing? Ce procent din profitul lunar investești în marketing? Îți recomand să aloci minim 10% din profitul lunar în marketing. Poți? Cu siguranță. Asta poți calcula la începutul fiecărui an sau poți să te gândești la finalul fiecărui trimestru.
Ai un model de business? De unde vin clienții? Te întreb din nou: cum stai cu brandingul?
Dacă treaba nu merge așa cum te-ai așteptat, atunci e timpul să te oprești un pic și să-ți faci ordine în gânduri și în firmă.
Imaginează-ți că marketingul digital este o portavoce în mediul online. Vrei ca lumea să afle doar lucruri bune despre afacerea ta? Atunci scapă de cele rele și înmulțește-le pe cele bune!
Din nefericire, un business fără vizibilitate în mediul online, care nu are clienți recurenți în „mediul offline”, nu are șanse de supraviețuire.
Partea bună este că se poate face ceva cât timp businessul este în viață… Ce anume? Marketing digital!
Cum se face marketing în mod normal? Mă voi axa mai mult pe partea de publicitate online, dar mai întâi trebuie să facem o distincție clară între marketing, branding și publicitate.
Ce este marketingul? Am scris la început că sunt mai multe elemente cheie ce țin de marketing, și anume cercetarea pieței, dezvoltarea produsului (în funcție de nevoile oamenilor), stabilirea prețului (în funcție de starea pieței) și promovarea produsului (sau serviciului) pe diferite canale.
Așadar, marketingul reprezintă tot ce ține de expunerea afacerii tale, de la produs, la promovare și la clientul final (fapt ce trebuie reliefat prin mulțumirea acestuia).
Ce este brandingul? Modul în care se prezintă afacerea ta. Ai un slogan? Dar un logo? Care sunt elementele specifice businessului tău după care te identifică lumea?
Înainte de a face publicitate în mediul online, trebuie să ai stabilită o identitate a afacerii. Când auzi de branding, gândește-te că este vorba de identitatea businessului.
După ce recunoști un produs de la Apple? După logoul ăla cu mărul. După ce recunoști o haină Nike? După logoul ăla ca și cum ar fi semnul corect, plus după sloganul „Just Do It”.
Te pot ajuta și cu partea de branding a businessului tău!
Ce este publicitatea? Publicitatea este instrumentul de marketing prin care se face comunicarea cu potențialul client. Cum? Prin diferite mijloace, iar unul dintre ele este marketingul digital.
Publicitatea prin marketingul digital se face prin crearea de conținut. Ce fel de conținut? Dacă ai un site, atunci prin crearea articolelor de blog (ca mod constant de creștere a site-ului web, mai ales pentru SEO), iar dacă ai conturi pe platformele de Social Media, printr-un conținut util și eficient pentru toată lumea (nu neapărat pentru „clienții ideali”).
Contează orice postezi, în numele businessului, în mediul online!
În era digitalizării, cel mai bun și în același timp, cel mai rău avantaj este că informația se propagă foarte rapid.
Firma ta poate fi pusă într-o lumină bună în 2 secunde, dar la fel de rapid poate fi „unsă cu toate alifiile” în câteva secunde…
Imaginea businessului tău în mediul online este foarte importantă!
Ai pe cineva care să se ocupe de vocea și tonul afacerii tale în zona digitală? Vei avea nevoie de un om bun la scris!
Ce reprezintă partea de copywriting? Copywriting este un termen care înglobează ideea de scris sau ideea de voce și ton al afacerii tale în mediul online (inclusiv offline).
Mai exact, prin copywriting te prezinți înaintea potențialului client. Putem spune că partea de copywriting este inclusă în partea de branding.
Cum comunici cu potențialul client? I te adresezi cu „dumneavoastră” sau vorbești cu el la „per tu”? Contează foarte mult și forma de adresare.
Un copywriter adevărat știe cum să se adreseze cu potențialii clienți, inclusivi cu actualii clienți. În plus, știe cum să „îmbrace” reclama în mediul online, astfel încât textul să fie suficient de captivant.
Copywritingul este mai potrivit la partea de text tip publicitar. În plus, tot pe zona asta a scrisului există și content writerul.
Ce face un content writer? Creează conținut de tip text mai elaborat sau mai explicativ.
Ca să faci distincția între copywriter și content writer, poți să ții minte că un copywriter este bun ca purtătorul de cuvânt al firmei, iar content writerul este bun ca omul responsabil cu partea de explicații când vine vorba de orice ține de firmă (de la produse până la partea de livrare și fidelizare client).
Fie vorba între noi, purtătorul de cuvânt e omul care dă răspunsuri fără a mai fi nevoie de explicații, iar cel responsabil cu explicațiile este gata-gata să-ți spună povești după povești…
Merită să mai scriu și faptul că un content writer este potrivit atunci când ai nevoie de articole optimizate din punct de vedere SEO. Pentru SEO, textele lungi sunt mană cerească.
Bineînțeles, trebuie adăugate și imagini optimizate dacă vrei ca pagina respectivă să prindă o poziție bună în Google.
Nu este obligatoriu ca omul care este copywriter să fie și content writer. Unii sunt mai buni pe scris scurt și la subiect, iar alții au imaginație și le place să scrie.
Ai nevoie de un copywriter sau un content writer? Te rog să-mi spui!
Apropo de reclame, știi cumva care sunt canalele principale de făcut reclame, în general?
Hai să le scriu aici în ordinea vechimii (cât de cât):
- Presa scrisă
- OOH (Out-Of-Home-Advertising)
- Radio
- TV
- Internet (sau online)
Câtă lume mai citește ziarul? O grămadă de publicații au dat faliment odată cu „Marea Resetare” din 2020.
Afișele OOH, adică cele lipite pe stâlp sau pe diferite panouri fie de la marginea unui oraș, fie pe câmpurile de lângă autostrăzi, sunt bune și își fac treaba în sensul că odată ce treci pe-acolo, ții minte că ai văzut o reclamă în zona respectivă…
Se știe că radioul este „prietenul” omului la drum lung. Dacă ai un business și vrei să investești în reclame, ți-aș recomanda și reclamele de la radio, chiar dacă sunt un pic cam piperate la preț.
Te uiți la TV? Oare se mai uită cineva? Televizoarele sunt bune pe post de monitor când te uiți la ceva interesant pe YouTube. Sau?
Cei din industria televiziunii au acaparat mediul online după ce au observat câtă putere sau câtă influență oferă acest mediu în care oricine te poate vedea oricând și de oriunde.
În era tehnologiei, reclamele online au cea mai mare rată de vizualizare. N-ai timp să-ți odihnești ochii la câte reclame vezi în mediul online…
Poți să faci reclame plătite, dar și reclame fără să te coste nimic în afară de crearea lor.
Cele mai bune platforme în care poți să investești în reclame sunt Facebook (legat cu Instagram) și Google. Nu vreau să mă pronunț în cazul TikTok sau LinkedIn.
Ca fapt divers, pe TikTok, rata de vizualizări cu 100 de lei per reclamă este foarte mare. Pe celelalte platforme trebuie să bagi mâna mai adânc în buzunar pentru a ajunge la vizibilitatea pe care ți-o oferă TikTok pentru 100 de lei, dar fiecare platformă are plusurile și minusurile ei.
Când faci o reclamă pe Facebook, poți bifa să apară și pe Instagram, chiar dacă nu ai cont pe Instagram. Tare, nu?
Reclamele pe Google sunt un pic mai ciudate, în sensul că plata se face per click, iar dacă nu ai un rulaj zilnic sau ceva produs sau serviciu pe care să-l oferi ca pâinea caldă, nu merită să investești în reclame pe Google.
Bine-bine, nu trebuie neglijat faptul că YouTube-ul este legat de Google, deci la capitolul vizibilitate nimeni nu se poate lua la „trântă” cu Google (per ansamblu).
Dacă vrei o reclamă bună pe termen lung, atunci îți recomand să investești în SEO. Îți spun mai târziu și despre beneficiile optimizării site-ului din punct de vedere SEO. Până atunci, ține minte că un site fără optimizare SEO este ca o mașină fără motor.
Vreau să mă rezum doar la 2 tipuri de reclame în mediul online, și anume la reclamele pe Facebook (+ Instagram) și reclamele pe Google (plus SEO, care este o reclamă naturală, organică).
Reclame pe Facebook (+ Instagram)
Dacă vrei ca reclamele tale să apară în fața unor anumite categorii de oameni (în funcție de locație, vârstă, obiceiuri etc.), atunci reclamele de la Facebook îți sunt de folos. Merită să încerci!
Reclame pe Google (+ optimizare SEO)
Vrei să acaparezi internetul cu produsele sau serviciile pe care le oferă businessul tău? Reclamele de pe Google sunt în pas în față. Nu uita de SEO dacă vrei vizibilitate organică (naturală)!
Reclamele pe Facebook mi se par cea mai bună metodă când vine vorba de afișare. Cele de pe Google sunt mai bune la precizie, dar să zicem că e doar o părere personală rezultată din experiența mea de până acum. În cazul tău ar putea fi diferit.
Nu te aștepta să apară o reclamă în panoul principal fix clientului ideal, dar se pot face setările necesare ca să apară în fața oamenilor în funcție de vârstă, locație, obiceiuri etc.
Dintre toate platformele de Social Media, cel mai mult îmi place Facebook. Poate zici că nu mai „stă” lumea pe Facebook, ci numai cei cu vârsta îmbelșugată.
E-adevărat, oamenii cu vârsta îmbelșugată sunt mai activi pe Facebook, în sensul că postează sau distribuie tot felul de „cafeluțe”, „panseluțe” și citate de suflet, dar ceilalți (generațiile Milennials și Z) stau și se uită.
La bază, scopul rețelelor de socializare este comunicarea, nicidecum vânzarea de produse sau servicii ca la piață. Te invit să citești ce am scris în articolul „Rolul platformelor de Social Media”.
Marketingul digital pe platformele de socializare trebuie să se rezume la branding, comunicare și vizibilitate.
Cu ajutorul reclamelor, doar pe TikTok mai poți să ajungi la un număr atât de frumos ca pe Facebook (în afară de Google).
Îmi place mult și faptul că atunci când creezi o reclamă pe Facebook, poți să bifezi ca reclama să fie vizibilă și pe Instagram (care este tratată ca fiind un satelit al Facebook-ului), chiar și pe Messenger.
Ai un cont de Facebook? Dacă da, atunci trebuie securizat (te ajut eu aici), apoi îți faci o pagină de Facebook, o securizezi și pe asta (te ajut și aici), iar apoi legi pagina de Facebook cu un cont de Instagram (te ajut cu tot ce e nevoie).
Pun preț și pe Instagram pentru că este o platformă în care cei din generația Milennials sunt foarte activi.
Cine are cei mai mulți bani, dacă e să ne raportăm la generații? Generația Milennials (1980 – 1996).
Puterea de cumpărare a celor din generația Milennials trebuie folosită în scop bun, corect? Ce produse sau servicii oferi? Cu siguranță îți dorești clienți din generația Milennials!
Merită să investești în reclame? Ca parte a strategiei de marketing, merită!
Poate te întrebi pe ce platformă merită să te axezi… Ei bine, eu prefer Facebook și Instagram când vine vorba de Social Media (fără să neglijez prea mult TikTok, LinkedIn și YouTube), iar pentru promovarea site-urilor mă folosesc de SEO, în mod special pentru o poziționare bună pe Google.
Este mult mai complicat să setezi o reclamă pe Google decât una pe Facebook. Bineînțeles, dacă vrei să integrezi un pixel pe site, atunci și procesul configurării reclamelor de pe Facebook se poate complica.
Viața e destul de complicată, o mai complicăm și noi puțin, nu? Măcar să facem lucruri de calitate dacă tot ne complicăm.
Reclamele de pe Google au niște avantaje net superioare față de cele de pe Facebook. Care sunt acelea? Hai să evidențiez două.
Un avantaj al reclamelor de pe Google este precizia. De exemplu, dacă ai nevoie de servicii SEO și ești din Alba Iulia, ce îți apare la căutarea „servicii seo alba iulia”? Hai să-ți arăt ce-mi apare mie:
Partea încurajatoare este că site-ul meu apare pe primul loc fără să fi investit într-o reclamă plătită pe Google. Dar atunci ce am făcut? Am optimizat site-ul din punct de vedere SEO.
Până să ajungem la SEO, vreau să-ți spun că pe Google primești rezultate specifice în funcție de căutare.
Dacă aș fi făcut o postare pe Facebook despre serviciile de SEO sau de marketing pe care le ofer, atunci reclama ar fi apărut oricărui utilizator care se încadrează în acei parametri pe care i-am stabilit la configurare (locație, vârstă, interese etc.).
În schimb, pe Google, omul deja este interesat de produsele sau serviciile pe care le oferi. Evident, nu este interesat neapărat de tine, ci de produsul sau serviciul în sine. Vezi ce tare e domnul Google?
Accentul reclamelor pe Google se pune pe cuvinte cheie.
Hai să mai dau un exemplu…
Ai probleme cu mașina, nu o mai poți mișca din loc și te afli pe undeva în județul Brașov? Scrie pe Google „tractări auto brașov”. Primele rezultate sunt reclame plătite în Google (vezi eticheta „Sponsorizat”).
Am adus în discuție subiectul ăsta cu tractările auto pentru că este un domeniu în care rulajul este foarte mare, în sensul că zilnic sunt accidente sau se întâmplă defecțiuni la mașini, iar cei de la tractări sunt mai căutați ca medicii…
Dacă oferi servicii sau produse la mare căutare, atunci este bine să te axezi pe reclame.
Era să uit! Un alt mare avantaj al reclamelor de pe Google este faptul că distribuția lor se poate face și pe YouTube.
Știai că YouTube este al doilea centru de căutare după Google? Lumea caută de toate pe YouTube… În creștere cu pași repezi (dar mărunți) este și TikTok. E un pic culmea să cauți cum se face tiramisu pe TikTok, dar dacă primești ceea ce vrei, atunci merită, corect?
Pentru businessul meu, cel mai bun mod de a face reclamă este cu ajutorul serviciilor SEO. Ce este SEO?
SEO este cea mai bună unealtă de marketing dacă vrei să ai vizibilitate non-stop!
E drept faptul că de cele mai multe ori există concurență pe nișa ta de activitate, care se ocupă de SEO, dar nu trebuie să fii descurajat și să nu mai investești în SEO.
De exemplu, evreii au obiceiul de a deschide o pizzerie într-un loc unde sunt alte pizzerii. De ce? Pentru că unde e cerere, înseamnă că treaba merge bine. Tot ei se feresc să deschidă o pizzerie într-o zonă unde nu există niciuna. De ce? Consideră că nu merită riscul…
Așadar, nu trebuie să te lași descurajat chiar dacă oferi produse asemănătoare cu cei de la eMag, Flanco, Altex. E greu să te bați cu astfel de competitori, dar nu imposibil. Vorba lui nea Victor Roșca (atenție: nu este „perla” lui Gheorghe Hagi): „Ai n-ai mingea, tragi la poartă!”
În SEO, fiecare acțiune contează! Întotdeauna mingea e la tine! De fapt, fiecare are câte o minge, dar din nefericire nu toată lumea știe ce să facă cu ea.
Ca antreprenor sau ca om, așa-i că îți dorești să ai mai mult timp? Parcă ai vrea să ai și mai multă intensitate în muncă, adică să rezolvi lucrurile mai repede și dacă se poate și perfect ar fi lux. Dar oare nu te gândești că ai nevoie de mai multă motivație?
Hai să-ți dau un sfat pe care te rog să-l bagi în buzunar și să nu-l pierzi niciodată! N-ai nevoie de mai mult timp, ci ai nevoie de mai multă concentrare! N-ai nevoie de un volum mai mare de muncă sau de intensitate, ci ai nevoie de consistență (ia-o ușor, pas cu pas, constant)! N-ai nevoie de motivație în plus, ci ai nevoie de disciplină!
Dacă iei cu tine cele trei trăsături de caracter și le pui în practică zi de zi (bineînțeles, cu odihnă, omul nu trebuie să muncească 24/7), vei observa că lucrurile se așează în viața ta și ulterior în businessul pe care-l conduci.
Așa este și în SEO. După ce tot site-ul este optimizat (fiecare pagină, fiecare articol de blog, fiecare categorie de produse, fiecare pagină de produse), atunci e timpul să intri în linie dreaptă pentru a lupta 1 la 1.
Ce fel de luptă? Lupta pentru a cuceri podiumul pe Google! Pentru ce anume? Pentru cuvintele cheie! Ce fel de cuvinte cheie? Alea pentru care vrei ca site-ul afacerii tale să fie afișat în topul rezultatelor pe Google!
La urma urmei, SEO este despre conținut. Ce fel de conținut? Optimizat. Optimizat pentru ce? Pentru acele cuvinte pe care le introduce utilizatorul la căutări.
De exemplu, dacă te pui și cauți „mecanic auto sibiu” pe Google, în topul afișărilor vei vedea site-urile cele mai bine optimizate din punct de vedere SEO (în afară de cele care au eticheta „Sponsorizat” sau cele care apar pe hartă cu locație, număr de telefon, steluțe etc.).
Dacă ai o firmă de reparații electrocasnice în Suceava, atunci la căutarea „service electrocasnice suceava” sau „reparații electrocasnice suceava”, site-ul tău ar trebui să fie neapărat pe prima pagină în rezultate. Dacă nu este, înseamnă că nu este optimizat din punct de vedere SEO.
Dar dacă site-ul este bine optimizat, dar nu este pe prima pagină în Google? Înseamnă că cine face SEO la concurența ta este mai bun decât cine face SEO la tine… Glumesc… Sunt mai mulți factori care nu depind de omul de la SEO.
Observi cât de tare e partea asta cu căutările? În mod normal, pe platformele de Social Media nu se pune omul imediat să caute ceva anume, ci intră mai mult pentru divertisment sau relaxare. În schimb, pe Google, când deja se pune să caute ceva anume, deja omul prezintă interes pentru subiectul respectiv.
Apropo, ai un magazin online? Îți recomand neapărat să ai imaginile de pe paginile de produse optimizate din punct de vedere SEO.
Afișările căutărilor pentru produse sunt pline de reclame (Google Ads), iar una dintre șansele tale este să ai paginile de produse optimizate pe cuvintele respective ca să fii în top la secțiunea „Imagini”.
De obicei, când o pagină de produs este afișată în Google, se afișează automat și prețul pentru produsul respectiv. Mai multe detalii îți voi spune după ce mă apuc de SEO pentru magazinul online al afacerii tale!
Ce fac înainte să mă apuc de SEO? Prima și prima dată trebuie să fac un audit, exact cum face și doctorul înainte de a-ți elibera o rețetă. Întâi ești consultat, apoi primești rețeta, corect?
Auditul SEO este cel mai important pas care trebuie făcut în vederea optimizării unui site web! De ce? Pentru că trebuie să afli înainte care este situația, iar apoi să te apuci de treabă.
Am pățit să mi se ceară direct optimizarea site-ului web, fără niciun audit. Aș fi putut să-i spun „Hai, ți-l rezolv, boss!”, dar i-am spus că prima dată trebuie să-i fac un audit.
Un audit înseamnă o analiză a site-ului. Cum vrei să rezolv ceva când nu știu cum se comportă acel ceva sau care sunt problemele?
Din acest motiv mi-am făcut #pachete pentru auditul site-ului web, doar ca să cobor ștacheta pentru a oferi șansa tuturor să beneficieze de o analiză. Dacă omul (antreprenorul) e zgârcit, dar vrea să colaboreze cu mine, atunci îi ofer ceva bun, dar într-o cantitate mică sau altfel spus, îi ofer o porție dintr-un întreg.
Scriu asta pentru că ofer și audit complet, audit ce implică partea de SEO, partea de design și funcționalitate (UI/UX) și partea de arhitectură. Mai multe detalii descoperi pe pagina „Audit site web”.
Care este interesul meu în urma unui audit? Vreau neapărat să văd cum se comportă site-ul din punct de vedere tehnic. N-am nevoie de acces la panoul de control al site-ului tău, mă descurc să-l analizez din exterior, să văd cât de bine este indexat în Google.
Ulterior, mă interesează să văd cum sunt optimizate paginile. Apropo, imaginile sunt optimizate din punct de vedere SEO? Știi să-ți optimizezi imaginile din punct de vedere SEO? Dacă vei colabora cu mine, vei învăța. SEO nu este greu, dar trebuie disciplină și consecvență în acțiuni.
Degeaba ai motivație dacă în 2 – 3 zile se duce ca toporul la fund…
Teoria din SEO este foarte mult legată de practică. De fapt, trebuie să știi că teoria este un ghid pentru a pune în practică noțiunile teoretice.
Și încă ceva: nu uita de strategie! Fără strategie, rata de izbândă este sub 50%! De ce? Pentru că nu ești singurul care face SEO pe domeniul respectiv! Sau ești?
În ce constă strategia SEO?
Strategia trebuie să fie cât mai simplă, dar cât mai cuprinzătoare. Cum vine asta? Simplu…
Simplitatea e mai bună decât toate, nu-i așa? Sau cel puțin mai de dorit decât toate.
Ei bine, strategia trebuie să fie înțeleasă în cel mai ușor mod posibil. S-ar putea să ai nevoie doar de strategie din partea mea, iar la implementare să apelezi la altcineva sau la angajații tăi care se ocupă de SEO (sau de mentenanța site-ului web).
De ce strategia trebuie să fie cât mai cuprinzătoare? E plăcerea mea. Ador să descopăr imaginea de ansamblu, ca mai apoi să fac o strategie astfel încât să cuprind tot ce trebuie pentru atingerea obiectivelor.
Sunt destul de răbdător din fire și am răbdare să fac pași mici, dar îmi trebuie neapărat un scop final, am nevoie să știu că ceea ce fac este util și că văd obiectivul (ținta) oricât de departe ar fi el (ea).
Cum stai cu răbdarea? În SEO este mare nevoie de răbdare! E dreptul tău să spui că banii n-au noțiunea timpului și trebuie făcuți, dar nu te grăbi!
Știai că timpul este un factor esențial în SEO? Atât timpul de când este online site-ul web, cât și timpul de când este optimizat 100% site-ul web sunt extrem de importanți (mai ales ultimul)!
Strategia simplă este în felul următor:
- Audit SEO (Este obligatoriu pentru că reprezintă termometrul site-ului.)
- Optimizarea SEO (Neapărat trebuie optimizate toate paginile site-ului web, apoi se intră în linie dreaptă pentru crearea de pagini noi pentru cuvintele sau expresiile pentru care vrei ca site-ul să fie în topul afișărilor pe Google.)
- Articole de blog (Principalul motor de menținere a unui site web în topul pe Google din punct de vedere SEO este blogul! De ce? Pentru că prin crearea de noi articole de blog, volumul site-ului crește, iar dacă acestea sunt bine optimizate din punct de vedere SEO, scorul general al site-ului va crește și el, plus că site-ul va fi mult mai vizibil în Google, fapt ce atrage mai mulți vizitatori, respectiv potențiali clienți.)
Ce zici de strategia asta? Audit, optimizare, articole de blog, adică analiză, rezolvare și mentenanță. Simplu? Pare simplu, exact cum scriam anterior (ca toată lumea să înțeleagă), dar a face fiecare pas ca la carte este mai greu. Fii pe pace! Sunt aici să te ajut!
Optimizarea SEO începe cu rezolvarea problemelor izvorâte în urma auditului.
Bineînțeles, le poți rezolva tu sau echipa ta sau altcineva, dar îți scriu din perspectiva mea că te pot ajuta de la A la Z cu tot ce ține de SEO (plus că sunt consultant IT și îți pot oferi soluții tehnice, inclusiv crearea site-ului web și a aplicației de mobil, plus că sunt consultant de marketing și îți pot fi de ajutor chiar și pe partea de Social Media, nu doar SEO).
După ce rezolv problemele reliefate în audit, mă apuc de fiecare pagină a site-ului tău.
Apropo, ce tip de site ai? Site de prezentare sau un magazin online? Dacă ai un magazin online, atunci mă voi asigura că voi optimiza și paginile de categorii, nu doar paginile de produse.
Ce fac după ce optimizez fiecare pagină în parte?
Din moment ce am optimizat paginile site-ului tău în funcție de cuvintele cheie pentru care îți dorești ca acesta să intre în topul afișărilor pe Google, îmi revine sarcina să-ți dezvolt site-ul. Cum? Prin crearea articolelor de blog.
De ce este important ca fiecare site web să aibă articole de blog?
Fiecare articol de blog este o pagină nouă, iar cu cât ai mai multe pagini web optimizate din punct de vedere SEO, cu atât mai mult cresc șansele ca site-ul afacerii tale să fie mai vizibil (și ulterior să primească mai multe vizite).
Ei bine, un rol important al optimizării SEO, chiar și al mentenanței (menținerii) SEO cu ajutorul articolelor de blog este faptul că se pot crea linkuri interne foarte valoroase.
Îți recomand neapărat să ai linkuri interne către alte pagini din site-ul tău pe fiecare pagină web.
Ai observat că eu am adăugat linkuri interne în această pagină? În felul acesta le spun „inspectorilor informatici” să verifice paginile respective.
Care-i scopul linkurilor interne? Să zicem că un factor esențial în SEO este vizita „inspectorilor informatici”. Cu cât au ce vizita, adică cu cât rămân mai mult pe site, cu atât este mai bine pentru scorul SEO.
E drept că uneori, ca oameni, ne dorim ca musafirii noștri să ne facă vizite scurte, dar în cazul „inspectorilor informatici” treaba stă altfel.
În plus, e chiar un mare minus dacă „inspectorii informatici” sau chiar oamenii stau foarte puțin timp pe site-ul tău.
De aceea, un alt factor important al optimizării din punct de vedere SEO este numărul de cuvinte al unei pagini.
Nu există un număr ideal de cuvinte, dar din proprie experiență îți spun că o pagină de 1.000 de cuvinte se luptă cu orice altă pagină pentru un loc în primele 10 afișări pe Google.
Dacă pe nișa respectivă e bătălie mare, atunci e bine să depășești 2.000 de cuvinte per pagină.
Nu ai inspirație să scrii atât de mult text? Dacă folosești ChatGPT, e riscul să ai text plagiat și ulterior să ai site-ul depunctat.
Fii pe pace! În serviciile mele de „SEOman” includ astfel de beneficii prin care îți scriu eu textul la pagini și optimizez totul ca la carte.
Te ajut inclusiv la scrierea articolelor de blog (le scriu eu)!
Cum stai cu imaginația la scris? Eu sunt și scriitor, nu doar IT-ist (sau consultant), astfel că pot să scriu articole de blog pe subiectele de interes conform domeniului de afaceri în care activezi.
Treaba mea este să fac partea de cercetare, să te întreb unele chestii specifice pentru a intra în detalii tehnice, iar apoi să scriu articole de blog optimizate din punct de vedere SEO.
Ca să-ți dau un mic imbold, te invit pe pagina „Rezultate SEO”. Acolo vezi ce rezultate am obținut cu ajutorul articolelor de blog pentru 3 dintre site-urile mele personale (#LimbaRomână).
Nu mi-e greu să scriu articole de blog, nu mi-e greu să le optimizez din punct de vedere SEO și nu mi-e greu să fac partea de cercetare. Cea mai dificilă parte este timpul, de aceea nu prefer să scriu „toată ziua, bună ziua” articole de blog, ci prefer să-mi împart timpul atât pe consultanță, cât și pe dezvoltare de aplicații (web și Android).
Dacă vrei să scrii tu singur articolele de blog sau ai pe cineva care are drag de scris și vrea să te ajute, îți recomand următoarele trei articole:
Poate te întrebi câte cuvinte ar trebui să conțină un articol de blog… Ei bine, nu există un număr de cuvinte standard, dar dacă vrei să fii sigur că ești pe drumul cel bun, îți recomand să începi cu 1.000 de cuvinte, apoi să vezi ce rezultate ai, iar ulterior te pui să optimizezi.
De ce 1.000 de cuvinte? Din proprie experiență, indiferent de nișă, cu o pagină de 1.000 de cuvinte îți faci intrarea.
Dacă vezi că este concurență pe nișa respectivă și sunt foarte multe site-uri care investesc în reclame (apare tot felul de site-uri cu eticheta „Sponsorizat”), atunci luptă să ai 2.000 de cuvinte.
La 2.000 de cuvinte trebuie să te oprești și să ai o altă abordare. Bineînțeles, cuvintele nu trebuie aruncate alandala, ci trebuie așezate la fel cum cade un fulg de nea. Îți voi explica mai multe și vei vedea la mine cum optimizez de la A la Z o pagină din punct de vedere SEO.
În plus, va trebui să ai și backlinkuri. Fii pe pace! Te pot ajuta cu backlinkuri de pe site-ul meu, lightnews.ro, fie cu 1 articol publicitar lunar, fie doar cu linkuri la 2 articole (aleatorii) lunar.
Ca fapt divers, pe pagina aceasta am, până în momentul de față, peste 5.000 de cuvinte. Estimez că ar putea ajunge la maxim 8.000 de cuvinte. Te rog să faci căutarea „marketing digital” pe Google și să vezi pe ce loc apare site-ul consultant.horjarobert.ro în afișări.
La cât de mare este concurența pe astfel de cuvinte, ținând cont că este un grup de cuvinte valid în limba engleză, e greu să intru în prima pagină pe Google cu 2.000 de cuvinte. În fine, numărul de cuvinte nu trebuie să fie un impediment, ci un ajutor.
Scrierea articolelor de blog este inclusă în pachetele de optimizare SEO.
Vrei să ai un site 100% optimizat din punct de vedere SEO? Alege orice pachet de pe pagina „Pachete servicii SEO” și primești automat articole de blog!
La ce te gândești prima dată când auzi de marketing digital? Probabil că te gândești la publicitate pe platformele de Social Media.
Ei bine, marketingul în Social Media este un subiect extrem de mare și de cuprinzător. De ce? Pentru că sunt foarte multe platforme.
Platformele principale pentru care îți pot oferi consultanță sunt următoarele:
- TikTok
- Threads
- YouTube
Îți recomand să-ți alegi doar două platforme. De ce două și nu trei („Aș mânca două portocale… De ce două și nu trei?”)?
Nu-ți recomand să te avânți pe toate platformele, deși dacă ai conținut interesant, lumea va fi curioasă și doritoare fie să caute mai multe informații, fie să cumpere serviciile sau produsele respective.
Postările pe Social Media nu însemnă „branding”, ci doar vizibilitate! Brandingul reprezintă unul dintre motivele principale pentru care lumea nu cumpără de la tine dacă ești nou pe piață și nu ai un branding solid și sănătos.
Apropo, pe ce platforme de socializare ai conturi de business? Dacă nu ai, atunci putem începe munca de la zero. În schimb, dacă ai, îți ofer un audit pentru fiecare cont în parte.
La fel ca la SEO, trebuie să fac un audit și conturilor de Social Media. Ideea nu este să văd doar ce nu funcționează, ci și ce funcționează.
Dacă în cazul unui site, accentul se pune mult și pe optimizarea tehnică, în cazul conturilor de socializare, accentul se pune foarte mult pe design.
„Gloanțele” unui site sunt paginile web sau articolele de blog. „Gloanțele” unui cont de Social Media sunt postările.
Cum îți dai seama dacă o postare este bună sau nu? După numărul de aprecieri, comentarii și distribuiri sau vizualizări? Nu neapărat, dar cifrele nu trebuie neglijate niciodată.
E drept că postările tip reclamă au un impact foarte mic pentru că lumea e sătulă de reclame, deoarece oamenii intră pe platformele de Social Media pentru a se relaxa și pentru a căuta un pic de divertisment, nicidecum nu intră cu gândul să cumpere (cum este gândul unui om care intră pe site-ul tău…).
Auditul pe care ți-l voi face va avea ca piloni principali analiza profilului, tipul postărilor (atât ca text, cât și ca design) și urmărirea concurenței. Apropo, ai văzut ce postează concurența ta? Câte aprecieri are la o postare? Ce stil au postările?
Deși internetul nu este un spațiu public (online nu înseamnă public), poți să atragi oameni de la concurența ta.
Bineînțeles, cel mai bun mod de a-ți crește audiența pe platformele de Social Media este fidelizarea oamenilor, dar asta se petrece în timp, nu deodată…
După ce efectuez auditurile la conturile de Social Media, putem trece la următorul pas, și anume la strategie. În ce constă strategia pe Social Media?
În urma unei analize, totdeauna trebuie să se treacă la acțiune, corect? Această acțiune trebuie să fie făcută cu cap, nu alandala.
Strategia nu trebuie să lipsească din niciun business! Mai scriu o dată: strategia nu trebuie să lipsească din niciun business!
O strategie ca la carte pentru Social Media constă din trei lucruri:
- Stabilirea obiectivelor și platformelor pe care se postează.
- Crearea și planificarea tipurilor de postări.
- Monitorizarea și optimizarea continuă a rezultatelor.
Hai să le luăm pe rând…
În primul rând, e ceva logic să stabilești unde vrei să ajungi înainte să pleci de acasă, corect? Dacă se poate, ar fi bine să știi și cu ce mijloc de transport pleci, ca să nu rămâi de căruță…
Mi se pare normal ca un antreprenor să-și dorească obiective mari, dar mi se pare și mai normal să aibă răbdare și să facă pași mici dacă tot vrea să ajungă în vârf de munte.
Deseori, obiectivele sunt bilete de avion, iar pașii pentru atingerea obiectivelor sunt ciorne bune de aruncat la gunoi. Despre ce vorbim?! Vrem rezultate bune? Atunci trebuie să avem răbdare, perseverență și să muncim până ne sar capacele, pardon, până ne atingem obiectivele!
Pe ce platforme de socializare dorești ca businessul tău să fie vizibil? Îți recomand din start Facebook, Instagram și TikTok. Cu o singură postare, poți acoperi (aproape) orice platformă.
Contul de Instagram poate fi legat cu o pagină sau un cont de Facebook (de preferat un cont profesional de Facebook), iar din momentul în care ai un clip, îl poți scoate la înaintare peste tot, inclusiv pe YouTube.
De ce și YouTube? Pentru că textul din descrierea clipurilor de pe YouTube este foarte bun la SEO. Nu degeaba YouTube aparține de Google. Beneficiile rămân în familie…
În al doilea rând, după ce stabilim obiectivele și platformele de postat, trebuie să vedem ce tipuri de postări se potrivesc pentru businessul tău.
Cum vedem ce merge și ce nu merge? Va fi nevoie de câteva postări ad-hoc, care să fie puse „la bătaie”, pentru a vedea reacția oamenilor.
Dacă oamenii reacționează și obiectivele pot fi atinse în urma unei potențiale consecvențe, atunci acel tip de postare merită folosit mai departe.
În schimb, dacă tipul de postare, oricât de WOW ar fi el, nu dă niciun randament (apreciere, comentariu, distribuire, vizualizare, click, vânzare produs etc.), atunci nu merită insistat și trebuie să vin cu un alt tip de postare. Mai multe despre tipurile de postări îți voi scrie la următorul capitol.
În al treilea rând, după ce am creat postările și am făcut un calendar unde am planificat tot ce trebuia planificat (de obicei se face o planificare lunară pentru liniștea interioară a ta și a mea), urmează să luăm o pauză. Ce fel de pauză? O pauză în care se monitorizează, iar ulterior se optimizează.
Rolul monitorizării este de a observa ce merge bine și ce nu merge bine, iar scopul optimizării este evident acela de a crește randamentul.
În „lumea” mea de IT-ist e o vorbă: „Nu pune mâna pe ce funcționează!”. La fel se aplică și în lumea platformelor de Social Media. Dacă oamenii apreciază postările motivaționale pe fundal negru (sau o nuanță de negru), atunci continuă cu astfel de postări.
Orice postare care îți aduce aprecieri este un tip de postare cu rezultate, chiar dacă nu îți aduce în mod direct bani.
E limpede că scopul vizibilității în online este ca lumea să afle de businessul tău și să cumpere în număr cât mai mare (și mai mult) de la tine, dar ia-o ușor… Ai răbdare și nu-ți pune toate speranțele într-o postare sau într-o platformă!
Când vine vorba de conținut digital, limita e cerul. Serios!
Sunt o grămadă de tipuri de postări, fie că le incluzi în format video, fie că le faci sub formă de imagine.
N-am ajuns până acum în pană de idei, iar dacă ajung vreodată știu că trebuie să dau un „scroll” pe Instagram sau pe alte platforme ca să văd ce postează cei mai buni.
Îți recomand și ție să vezi ce tipuri de postări au competitorii tăi. Nu trebuie neapărat să-i copiezi, dar un pic de monitorizare nu strică nimănui. Competiția e binevenită oricând!
Indiferent de domeniul tău de activitate, se pot crea postări care stârnesc curiozitatea prin faptul că oferă soluții la anumite probleme sau că oferă informații utile sau că pur și simplu sunt niște glume bune.
Apropo, glumele (și scandalurile) merg cel mai bine pe platformele de Social Media. De ce? Pentru că gluma (sau scandalul) stârnește o reacție de moment, reacție care impulsionează omul fie să lase un comentariu, fie o apreciere, fie să dea o distribuire.
Cel mai important element la o postarea este CTA-ul. Ce este CTA-ul? CTA vine de la „Ce Tot Aștepți”, glumesc, vine de la „Call To Action”, și are rolul de a îndemna privitorul să facă o acțiune. De exemplu: să sune la numărul de telefon afișat la finalul postării sau să dea click pe linkul din descriere sau să completeze un anumit formular sau să descarce un document gratuit.
În fine, așa cum am scris deja, crearea conținutului digital nu are limite. Partea cea mai faină pe care o ador (mai ales că am personal o grămadă de conturi de Social Media pe „nșpe” platforme), este că poți refolosi acele postări după o bucată de vreme.
Dacă anul trecut ai postat ceva tare în ziua de Crăciun, atunci de ce n-ai refolosi postarea și anul acesta? Sau dacă de ziua internațională a „…” (poți să pui orice zi relevantă cu domeniul tău de activitate) ai rupt gura târgului cu o postare, înseamnă că e timpul să o scoți de la sertar.
Evident, poate nu va mai fi același val de reacții „nebune”, dar ideea este că oricând poți refolosi o postarea digitală, mai ales dacă a avut succes în trecut.
Cu ocazia asta îți recomand să nu ștergi postările… Fii pe pace! Îți voi oferi un link cu postările aranjate pe zile și vei putea să descarci orice imagine dorești (inclusiv textul aferent fiecărei postări).
Nu ai timp să te ocupi de imaginea businessului tău în mediul online? Sunt aici să te-ajut!
Pe lângă audit, strategie și creare de conținut digital, pot să iau businessul tău „pe numele meu”. În ce sens? În sensul că mă pot ocupa de tot ce ține Social Media pentru afacerea ta.
Fie că ai un magazin online, fie că ai un alt tip de business, eu mă ocup cu partea de postări, interacțiuni, „story-uri”, strategie și tot ce trebuie pentru a avea vizibilitate.
Ce face un Social Media Manager? Exact ce ți-am scris până acum, numai că este practic un job full-time. Ce zici? Te bagi sau mă bag?
Îmi convine să fiu Social Media Manager, mai ales pentru că mă pot organiza ușor și îmi pot planifica tot ce trebuie ca lumea să nu uite de businessul tău.
Bineînțeles, voi avea nevoie de ajutorul tău, nu mă deplasez la sediul tău dacă nu ești din Arad sau din Timișoara, dar aici nu trebuie să fie o problemă din moment ce totul se întâmplă online și poți să-mi trimiți materialele direct pe internet.
Tipurile de postări le putem alege împreună, iar ulterior putem lucra chiar la branding, nu doar de identitatea vizuală a afacerii tale.
Ce abilități necesare trebuie să aibă un Social Media Manager? Practic și teoretic, trebuie să fie creativ, să fie bun la organizare, foarte bun la comunicare și extrem de bun la partea tehnică.
Dacă zic că bifez tot și ceva pe deasupra, mă laud, nu?
Păi sunt IT-ist, deci nu mi-e frică de nimic tehnic (oricât de multe erori ar avea), am un (potențial) avantaj în fața oricui la partea de comunicare în scris (sunt și blogger, și scriitor), organizarea face parte din activitatea mea cea de toate zilele, iar când vine vorba de creativitate aș putea să spun că cerul este limita, deși recunosc că nu am tot timpul cele mai bune idei sau cele mai creative reflecții.
Apropo, dacă ai nevoie de servicii profesionale pentru digitalizarea afacerii tale, să știi că sunt gata-gata să te-ajut!
Digitalizarea constă în implementarea unui flux de lucru în mediul digital sau virtual, iar mediul online este doar o ramură a digitalizării.
Chiar dacă ai nevoie de suport tehnic la anumite programe, cum ar fi suita Office sau pe partea tehnică la PC sau laptop (inclusiv mobil), pot să-ți fiu de ajutor!
Ai nevoie de un site web? Ai nevoie de o aplicație de telefon? Ai nevoie de servicii SEO pentru indexarea și optimizarea site-ului web? Ai nevoie de administrarea conturilor de Social Media, respectiv de ajutor la crearea conținutului digital?
Permite-mi încă o întrebare: ai nevoie de un consultant IT & Marketing?
Ești pe pagina potrivită, pe pagina omului potrivit care te-ar putea ajuta! Te rog să mă contactezi!
Pentru mai multe detalii asupra subiectelor care te interesează, fie că țin de partea tehnică, fie că țin de marketingul digital, te rog să iei legătura cu mine pe WhatsApp. Mulțumesc!
„Binele-i bun atunci când e bine făcut.”
✍ Horja Robert Emanuel
Consultant IT & Marketing
WhatsApp 075 041 7794
Social Media Marketing