Ce ți-ai comandat de pe temu.com? Cu siguranță ai auzit de TEMU, ori la știri, ori ai văzut o reclamă pe Facebook, Instagram sau TikTok, ori ai văzut la cineva din jurul tău că a primit un colet.
Nu vreau să intru în detalii ce țin de politică. Pentru politică, te invit pe blogul personal, horjarobert.ro. Pe acest blog de business conturez idei cu o aplicabilitate mai accentuată pe marketing.
Asta fac și cei de la TEMU.
De ce am pus titlul „Marketing de TEMU(t)”? Pentru că marketingul celor de la TEMU este unul care merită și respect, și respingere.
Se poate și una, și alta? Bineînțeles.
Mai scriu o dată că nu mă bag în chestiuni politice, deși nu sunt un simpatizant al practicilor Partidului Comunist Chinez și n-am nicio reținere să le pun eticheta de #PARȘIVI.
Enumăr punctele pe care le ating în acest articol, apoi le „atac” printr-o metodă de învăluire.
Puncte de abordat:
„Acum ori niciodată”
Îți place dictonul „Acum ori niciodată”? E dictonul preferat al oamenilor de marketing.
Dacă intri pe site-ul celor de la TEMU, vei observa trei instigări la cumpărare, cu textele următoare:
- „Tocmai a fost achiziționat”
- „Au mai rămas doar X”
- „Aproape epuizat”
Instigările astea sunt pe pagina de produse. Dacă intri pe pagina unui produs, atunci apar alte instigări:
- „XYZ vândute | Oferit de… (abc.xyz mii vândute)”
- „Aproape epuizat și în coș la xyz oameni”
Să mai scriu câteva? Hai să scriu…
- „Livrare gratuită pentru toate comenzile”
- „Reduceri speciale”
- „Ofertă limitată”
- „Cel mai mic preț recent”
- „Toate recenziile provin de la achiziții verificate”
- „Retururi gratuite”
Deci, în calitatea mea umilă, fără să mă laud, de om de marketing, „SEOman”, creator de site-uri, consultant IT și orice altceva se poate spun despre mine prin prisma serviciilor pe care le ofer (vezi pagina „Servicii”), atâtea elemente de instigare la cumpărare n-am mai văzut nicăieri!
Am mai „scrollat” site-uri românești unde apăreau tot felul de pop-uri în timp real cum ar fi „Bogdan din Alba Iulia a achiziționat acest produs acum 3 ore” sau „Mirela din Târgu Mureș a cumpărat acest produs acum 5 minute”, dar ce are TEMU pe site e de-a dreptul de temut.
Poate zici „Bine-bine, dar nu asta-i treaba lor, adică să vândă?”. Tu ai fi în stare să faci orice pentru bani?
E drept că cei de la TEMU au în spate o „armată” de oameni de marketing, de analiști, plus că au un buget tip gaură neagră, de unde își permit să pună prețuri foarte mici, astfel încât să pună piața pe butuci.
Tactica de marketing a celor de la TEMU nu este chiar foarte agresivă, ci extraordinar de agresivă, mai ales pentru modul în care manipulează și influențează potențialul client.
Venit disponibil al consumatorului
Ai auzit de „disposable budget” sau de venitul disponibil al consumatorului? Sunt banii ăia pe care îți permiți să-i strici oricând, oriunde, oricum, dacă se ivește ocazia.
Mai are lumea bani, mai ales acum când criza e la ușă, pardon, când e la masă? Oricând se găsesc bani de chilipiluri, nu-i așa?
TEMU are niște prețuri extrem de mici!
Nici nu vreau să știu care-i situația la ora actuală a celor care au magazine online și se „bat” direct cu aceleași tipuri de produse cu cei de la TEMU. Oare businessul lor are vreo șansă de supraviețuire? O șansă sigur are… (nu citi „zero”, ci litera „o”)
Clientul ideal al celor de la TEMU este cel care vrea să cumpere ieftin. Mulți ar fugi de astfel de clienți pentru că nu vor să aibă bătăi de cap.
Ei bine, TEMU are o strategie fantastică și nu are bătăi de cap. Nu vreau să intru în politică, dar când ai asigurat furnizorul și transportul, te joci. E ca și în vorba aia: „Dacă ești b0$$ de mic, când ești mare numa’ te joci…”.
În mod normal, cel care e în spatele unui magazin online trebuie să-și stoarcă neuronii și creierii (caracatițele au 9 creieri). Nu-i ușor să faci „drop shipping”.
De unde vin produsele la „drop shipping”? Din China. Ce fel de companie este TEMU? Chinezească.
China are o politică extrem de parșivă când vine vorba de economie sau de extinderea economiei la nivel global. Partea bună e că SUA tot îi face piedică și nu o lasă să devină cea mai importantă putere economică mondială (nu că SUA ar fi mai bună).
„Mi-a căzut fisa” când am vrut să comand un produs relativ ieftin de pe TEMU. Cum și de ce? Mi s-a spus rapid și prompt că livrarea este gratuită, dar când să dau pe trimiterea comenzii au specificat că livrarea va fi gratuită doar dacă am în coș produse de minim 65 RON (ceva de genul).
Hopa! Aici deja este o minciună. Ce facem cu minciunile?
Ce facem cu minciunile?
Înțeleg că atragi lumea cu prețuri mici și cu toate tacticile posibile și imposibile de marketing („content is king”), dar de ce minți?
Atâta mârșăvie câtă există în mentalitatea chinezilor când vine vorba de bani, nu mai vezi. Bun, mai găsești la „romalezi”, dar ăia te fură pe față fără să-ți dai seama. Măcar chinezii te fură puțin câte puțin, iar când realizezi, zici „Mersi” că n-ai cu cine să te iei la trântă.
Calitatea produselor de pe TEMU este una cu semnul întrebării. Unii nimeresc produse bune, alții produse mai puțin bune, iar ceilalți își iau direct țeapă (de-aia de temut).
Poate zici că TEMU nu minte, ci chiar oferă ceea ce zic, doar că mai adaugă niște „chestii”.
Cine își permite să livreze gratuit un produs din China la prețul de 30 RON? Aproape orice companie din China. De ce nu toate? Pentru că nu toate sunt favoritele guvernului…
TEMU aparține de PDD (Pinduoduo), o companie listată la bursă, care are „meci direct” cu Alibaba. De fapt, „meciul” nu e chiar direct pentru că ideea de bază pe care merg chinezii este să obțină monopolul cu cât mai multe companii.
Adică, dacă TEMU, PDD și Alibaba obțin împreună 51% din piața globală, iar Amazon rămâne cu 49%, China spune că a câștigat. E fair, nu? Ce înseamnă „fair”?
În marketing, la câte minciuni se aruncă, trebuie să ne definim clar termenii.
De exemplu, să iau câteva instigări la cumpărare pe care le-am scris la capitolul „Acum ori niciodată”.
- „Tocmai a fost achiziționat” – cine îmi garantează asta? Îmi sugerează doar că produsul este de interes, iar primul instinct este să apăs pe produsul respectiv sau să mi-l adaug direct în coș, adică să mi-l păstrez. Nu s-a evaporat ideea că a pune un produs în coș nu înseamnă a-l rezerva? Asta e altă discuție…
- „Au mai rămas doar X” – din nou, instigă să cumperi acum pentru că este un interes crescut pentru acest produs și ar fi păcat să-l ratezi. Păcat înseamnă altceva, nicidecum să nu cumperi un chilipir.
- „Aproape epuizat” – ce înseamnă „aproape”? Chinezii lucrează „zi-lumină” și chiar dacă n-au produsul pe stoc, îl fabrică pe vapor.
- „Livrare gratuită pentru toate comenzile” – dacă ar specifica și că trebuie să atingi o bornă pentru a beneficia de livrarea gratuită, ar fi bine. Îți convine să afli jumătate de adevăr? Jumătate de adevăr este minciună.
- „Ofertă limitată” – sunt „nșpe” site-uri care au un cronometru în care se specifică faptul că oferta mai durează X zile, Y ore și Z minute. Un astfel de site este cel de la Udemy. Apropo, vezi că au cursuri faine și merită să înveți câte ceva și de-acolo, chiar dacă oferta limitată e veșnică… Mai o minciună crasă e aceea cu prețurile tăiate. Crezi că un produs care are prețul tăiat 499 RON și prețul real 299 RON este pe bune? Dacă mai crezi în Moș Crăciun și Black Friday, atunci ești clientul ideal pentru TEMU.
- „Retururi gratuite” – deseori, un retur este mai scump decât achiziția propriu-zisă, deci odată ce te-ai „fript” cu produsul, poți să-l arunci. Dacă vrei să returnezi gratuit, fă-o pe banii tăi. Te-ai prins?
Nu doar că instigă la cumpărare prin tot felul de texte pompoase, ci oferă chiar și garanții în bani. De exemplu, dacă produsul nu ajunge în termen de X zile lucrătoare, vei primi 25 RON credit. Ideea e să cumperi din nou. Tare, nu? Ăsta-i marketing de TEMU(t).
Și ce facem cu minciunile? Le acceptăm, treacă-meargă?
Poate zici că principala problemă este cea cu furtul de date. Fii pe pace! Datele tale oricum le au o grămadă de companii de care n-ai auzit și nu o să auzi prea curând. Asta cu protecția datelor e o nimica toată.
Din ce crezi că fac bani cei de la Facebook, Instagram, TikTok și alții? Din reclame?
Apropo de reclame, în 2023, TEMU a băgat bani cu nemiluita în reclame pe Facebook, Instagram și TikTok.
Cât? Peste 3 miliarde de dolari.
Cât a scos din vânzări? Peste 13 miliarde din vânzări. Evident, numerele sunt estimative, datele oficiale din China sunt precum indicii de la bursă, adică schimbători (schimbătoare).
Care-i concluzia? Să nu mai cumperi nimic de pe TEMU, Shein, PDD și alte site-uri chinezești?
Nu scriu nicio concluzie, fiecare își cheltuie banii după nevoie și după plăcere.
Eu doar am atras atenția asupra faptului că marketingul celor de la TEMU este de temut. Au un marketing ca la carte (toate cărțile adunate la un loc).
Manipularea nu e bună deloc, nici măcar în marketing. Dacă zici că omul și-așa avea un buget de rezervă pentru chilipiruri și că nu contează că a luat 3 produse la preț de 1, ai dreptate.
Problema e că se amplifică, iar un astfel de cumpărător va deveni client fidel.
Observi tactica? Decât să cumperi o dată un produs de calitate cu 899 RON, mai bine cumperi 48 de produse, câte 4 produse pe lună, timp de 1 an, plus că vei deveni omul care le face reclamă (în caz că ești mulțumit de produsele de slabă calitate) și astfel le vei aduce clienți din anturajul tău.
Hai că nu-i chiar așa rău să ai 48 de produse, mai ales dacă vreo 30 sunt utile, nu?
Chinezii stau foarte bine la capitolul răbdare. Cum ajungi la răbdare? Dacă-ți zic, nu o să-ți placă…
Fii treaz! Nu tot ce-i ieftin și gratis e spre binele tău!
„Binele-i bun atunci când e bine făcut.”
✍ Horja Robert Emanuel
CEO & Director HRE CONSULTANT S.R.L.
WhatsApp 075 041 7794