Ai văzut sau auzit știrea zilei, conform căreia împăratul, pardon, domnul Klaus Werner Iohannis și-a dat demisia din râvnita poziție de președinte al României?
Nu vreau să fac politică aici, mai ales că nici pe blogul personal (horjarobert.ro) nu am mai scris atât de des pe teme politice.
Ce vreau să fac? Să abordez „omul momentului pe Facebook” dintr-o perspectivă profesională.
Vreau să demonstrez, pe scurt, cât de bun este domnul Klaus Iohannis ca om de marketing. Din nefericire (pentru dumnealui), el este și produsul, și omul de marketing, adică și centrează, și dă cu capul.
De ce abordez acțiunile fostului președinte pe Facebook? Pentru că este platforma de Social Media favorită a românilor.
Facebook este locul ideal (sau „ideal”) pentru a depăși teama de a vorbi în public, deci e de bine, nu? Nu.
Domnia sa a avut activitate mai mare pe Twitter (X) în ultima vreme decât pe Facebook. Probabil că un motiv a fost faptul că lumea de pe Facebook l-a „uns” cu toate alifiile și i-a „mulțumit” în nemțește până s-a săturat.
Mai ții minte cine l-a făcut om mare pe domnul Iohannis? Facebook. Cine îl face praf? Sau mai bine zis, cine îl șterge când e praf și pulbere? Tot Facebook. Praf s-a făcut singur…
Hai să iau un pic titlul articolului și să mergem pas cu pas, așa cum e și titlul primei cărți scrise de către fostul (încă actualul) președinte al României.
Omul momentului
Cine are cea mai mare putere în stat, nu doar teoretic, ci și axiomatic, adică fără a fi nevoie de demonstrații? Klaus Werner Iohannis.
De ce axiomatic și nu doar pur și simplu teoretic? Pentru că axiomele reprezintă un adevăr fundamental admis fără demonstrație. Acțiunile domnului Iohannis, mai ales cea cu anularea voturilor, îl califică a fi de departe omul momentului în România.
Să nu aduc în discuție faptul că a fost făcut preș de NATO, UE și orice altă instituție la care a vrut să-și depună CV-ul.
Pentru a avea impact în Social Media, în primul rând ai nevoie de vizibilitate, corect?
Domnul Iohannis a început bine: a făcut tot ce-a știut mai bine pentru a fi în mijlocul atenției la nivel național (la nivel internațional e un fel de Bănel Nicoliță când a dat acel autogol cu Real Madrid).
Dacă vrei (și nu ești prea ocupat), imaginează-ți că în ultimele 2-3 luni a fost un fel de Cristiano Ronaldo sau Gheorghe Hagi al politicii naționale.
Ca un adevărat om de marketing, s-a jucat cu psihologia românilor. Un om de marketing trebuie să fie specialist în psihologia consumatorului și mai ales să știe cui trebuie să-i vândă serviciile sau produsele.
Domnul Iohannis a știut să vândă românilor pentru că a avut timp 10 ani de zile să facă un avatar de client ideal. Sună bine? Așa e-n marketing, ca-n tenis… Ai n-ai mingea, dai la poartă… Unu-egal pentru tine…
Nu doar că a știut psihologie, dar a știut să facă și branding de calitate. Care a fost sloganul domniei sale? „România lucrului bine făcut” sau „România eșuată”? Unii spun că ambele, alții nu vor să riște și o aleg pe prima, iar ceilalți mai îndrăzneți cred că mandatele domniei sale au fost eșuate.
Părerea mea? Nu contează, eu sunt om de marketing care învață de la omul momentului.
Mi-a plăcut și faptul că și-a creat și un „funnel de vânzare” excelent. Atâta ură, pardon, atâta publicitate printr-un marketing ca la carte n-am mai văzut de foarte mult timp.
Marketingul digital reliefat prin platformele de Social Media și site-urile web (#SEO), dar și marketingul tradițional expus prin TV și radio, și-au atins obiectivul: domnul Iohannis a intrat oficial în istorie.
N-are rost să scriu că este cel mai slab președinte din istoria României. N-are rost.
Toată lumea știe că scandalul aduce vizibilitate, nu? Domnul Klaus Iohannis, împreună cu cei din echipa dumnealui, plus 2-3 de pe la UE, NATO și alte țări „de carton”, au reușit imposibilul: tot ce s-a construit în jurul imaginii sale s-a prăbușit.
De altfel, la ce să te aștepți când faci prostii după prostii? Vrei să fii premiat la nesfârșit? Poate îți merge o dată, de două ori, hai de trei ori, dar apoi ține-te bine că ți se ia chiar și pielea de pe tine. Nu vreau să mă gândesc cât de rău o va încurca domnul Iohannis.
Bineînțeles, ca în orice campanie de marketing, s-au făcut anumite jocuri de culise, deci nu trebuie neglijat faptul că modul în care și-a jucat „cartea” a fost o înscenare. Politica din România e un serial mai ceva ca Prison Break. În „prison” sunt românii, iar mintea politicienilor este în „break”.
De ce omul momentului pe Facebook?
Omul momentului pe Facebook
Hai să ne uităm un pic la următoarea imagine:

Ce statistici avem la prima vedere?
- 28.000 de reacții (nu contează că sunt la bâză, unii chiar au apreciat din inimă această demitere);
- Peste 21.000 de comentarii (dacă vrei să râzi, pune-te și citește câteva…);
- 1.400 de distribuiri (cine și-ar pune pe panoul profilului o astfel de postare?).
Așadar, ce zici de asemenea statistici? Poate spui că domnul Iohannis are aproximativ 2 milioane de urmăritori pe Facebook și e oarecum normal să aibă un asemenea „reach”.
Ei bine, „reach-ul” dumnealui a fost în cădere liberă, ca majoritatea paginilor ce au peste 1 milion de urmăritori (vezi paginile de Facebook Lidl România și Kaufland România – ar avea bani doar de ulei, făină și mălai dacă fiecare apreciere ar fi un leu).
Pagina de Facebook a domniei sale și-a mai revenit un pic cu postarea aia cu CCR-ul („zeii româniei de mitici”).
Visul oricărui om de marketing este să facă în primul rând postări virale. Orice a postat domnul Iohannis în ultimele 2 luni a fost viral. La fel și tot ce va posta de acum înainte (măcar vreo 6 luni). De ce? Pentru că și-a pregătit înainte audiența. Nu face „marketing pe bâjbâite”.
La capitolul marketing, alteța sa, pardon, măria sa, alt pardon, domnia sa merită apreciat. Dacă vrei să-l compătimești, citește câteva comentarii de la postarea de azi (10 februarie, 2025).
Poate te întrebi de ce nu-și oprește comentariile. Un dictator adevărat ar opri comentariile. Domnul Iohannis nu este dictator.
Ba chiar îmi permit să-l apăr și să spun (scriu) că este un patriot adevărat. Cum de zic asta? În intervenția pe care a avut-o cu decizia de a-și da demisia, pe fundal s-au văzut numai steaguri cu drapelul României, deci nimic cu UE și NATO. Tare, nu?
Ți se pare greu să faci postări virale? Dacă ai aborda marketingul ca la carte, ai începe cu psihologia (psihologia consumatorului și avatarul ideal de client), apoi ai face un branding de lux care să-ți dea aripi pentru un funnel de vânzare, iar ulterior să faci niște strategii pe care să le abordezi în zona digitală (SEO, Social Media etc.) și în zona tradițională (TV, radio etc.).
Ce trebuie să faci după aceea? Să analizezi și să optimizezi. Echipa domnului Iohannis a analizat și optimizat până s-au săturat… S-au săturat de domnul Iohannis.
În fine, e trist să te dezici de serviciile sau de produsele proprii, dar nimic nu e veșnic, nu? Sau e?
Cum stă businessul tău la capitolul marketing? Investești lunar în marketing? Ai rezultate? Ce faci ca să-ți menții rezultatele? Dar să le crești (pe alea bune)?
În caz că ai nevoie de un consultant pe partea de marketing, dar și de un IT-ist, scrie-mi și voi încerca să te-ajut. Mulțumesc!
P.S. Deciziile proaste ale unui politician sunt mai trainice decât cariera unui politician bun. Trist, nu-i așa?
Sursă imagine: YouTube
„Binele-i bun atunci când e bine făcut.”
✍ Horja Robert Emanuel
Consultant IT & Marketing
WhatsApp 075 041 7794