„Binele-i bun atunci când e bine făcut.” (Horja Robert Emanuel)

Îmi place să creez, să am idei, să inventez, dar cel mai mult îmi place să mă joc cu ceea ce creez și să pun punctul pe „i” prin idee, invenție și inovație. Aici cred că se găsește succesul binecuvântării mele profesionale și personale.

Ai nevoie de un consultant pe partea de IT (site-uri web, aplicații de mobil, suport tehnic) și Marketing (SEO, Social Media)? Te rog să iei legătura cu mine. Mulțumesc!

Blog

Contact

Marketing
Cum influențează AI-ul costul campaniilor Google Ads?

Ai observat că în ultimul timp, de când au apărut ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot, DeepSeek, plus fenta lui Google cu AI Overviews, costurile pentru campaniile Google Ads au urcat vertiginos?

CPC-ul (Cost-Per-Click) a crescut foarte mult în ultimii ani în peste 80% din domenii. De ce? Pentru că AI, nu pentru că ai carte, ai parte…

Bătălia pentru primele afișări în Google este tot mai mare din cauza acelui AI Overviews pe care Google îl afișează cu mândrie pe primul loc, iar campaniile Google Ads au căzut pe locul 2 în afișări.

Evident, nu orice căutare de pe Google vine la pachet cu AI Overviews.

Până anul trecut, Google afișa reclamele în top 3-4 rezultate, dar când au văzut că tot mai multă lume e nemulțumită, a hotărât să mai pună câteva reclame și la subsol, astfel că din 10 linkuri, cât este normal să afișeze într-o pagină, jumătate sunt reclame (îndeosebi la prima pagină).

Faptul că lumea vede direct rezultatul în Google, fără a fi nevoie să dea click pe un site, face ca lupta pentru afișări a reclamelor să fie mai mare, deci mai costisitoare.

Bugetul de marketing a trebuit să crească, firmele mari și-au permis să pompeze bani cu nemiluita, iar CPC-ul s-a îngrășat în mod natural, ca efect al unei cauze.

Totuși, îmi place să găsesc și să văd imaginea de ansamblu, deci nu mă opresc la conceptul cauză-efect, ci la sursă-cauză-efect.

Astfel, imaginea de ansamblu este următoarea:

  • Sursa: evoluția AI-ului
  • Cauza: concurență mare
  • Efect: CPC mare

Știi care sunt tipurile de campanii Google Ads? Îți recomand să dai o geană pe articolul „Tipuri de campanii Google Ads”.

Din nefericire, AI-ul și-a băgat coada și în modul de configurare al campaniilor Google Ads, astfel că oferă tot felul de setări prin care își cere drepturi după drepturi. În ce sens? În sensul automatizării.

E drept că o campanie de Google Ads, odată ce este setată și ai un buget zilnic pentru licitație, funcționează în mod automat (după ce învață în fața cui să afișeze reclama și care este concurența), dar mi se pare că nu ține cu noi, oamenii de marketing.

De ce nu ține cu noi, oamenii de marketing? Pentru că n-are discernământ și consumă bugetul zilnic foarte repede.

De exemplu, campaniile Performance Max (campanii pentru performanță maximă), sunt cele mai dăunătoare pentru că deși sunt afișate peste tot, se optimizează singure, iar bugetul este plesnit din toate părțile.

Cu ce te-alegi când fugi după doi iepuri? E greu să prinzi unul, darămite doi…

Ei bine, campaniile Performance Max reprezintă mândria celor de la Google, dar sunt de-a dreptul păcătoase.

Poate zici că ție îți merge bine, că lumea dă click pe reclamele făcute prin Performance Max, dar oare cum stai la capitolul „rezultate”?

E fain că reclamele Performance Max se afișează peste tot, pe toate canalele (Google, site-uri partenere Google, YouTube, Gmail, Maps, YouTube etc.), dar este foarte descurajator să nu poți monitoriza ce face AI-ul.

Când faci o campanie de tipul Search Ads, ai o statistică la dispoziție cu ajutorul căreia poți să iei măsuri, dar dacă lași AI-ul să facă treaba de unul singur, e ca și cum ai trimite un copil de 5 ani la magazin să cumpere o pâine și el se întoarce cu dulciuri.

Unele „voci” spun că se sabotează lumea la greu pe Google, în sensul că se dă click după click pentru a provoca daune concurenței.

De exemplu, dacă cineva caută „preț site web” pe Google și vede că nu-i apare reclama lui, „legenda” spune că persoana respectivă dă click până se plictisește pe reclamele afișate doar-doar să le facă un „bine” (#rău).

S-ar putea ca acele „voci” să aibă dreptate. Oamenii pot fi din cale-afară de răi și chiar dacă au intenții bune, alegerile lor lasă de dorit…

Numai că, în momentul în care te pui să analizezi de unde au venit clickurile, cât a costat clickul în funcție de expresie (în caz că ai o campanie de tipul Search Ads), vei observa că situația nu e chiar atât de gri.

În cazul unui client de-al meu, am observat că bugetul nu s-a consumat din cauza concurenței care a dat click „toată ziua, bună ziua”, ci pur și simplu CPC-ul a fost mare pentru că bătălia a fost și ea la rândul ei mare.

Așadar, am eliminat ipoteza că s-a supărat cineva pe clientul meu pentru că ar fi în topul afișărilor pe Google când m-am uitat pe statistici.

Creșterea costurilor campaniilor Google Ads este un efect domino, care are la bază politica celor care se află în spatele asistenților AI.

N-ai văzut cât de mare este zarva cu privire la programatori, că AI-ul le ia locul? De parcă programatorii nu lucrau înainte cu Google și nu căutau soluții pe internet… Acum le este mult mai ușor pentru că are cine să le răspundă punctual la întrebări.

Ce să zic?! 1 – 0 (1 pentru programatori, 0 pentru mass-media).

Tu ce zici? Ai nevoie de cineva care să se ocupe de promovarea site-ului tău pe Google? Te pot ajuta atât cu servicii SEO (optimizare site web + indexare în Google), cât și cu reclame Google Ads.

Diferența dintre SEO și Google Ads este că prin SEO, site-ul tău, odată ce prinde o poziție bună, este afișat 24/7, fără costuri suplimentare (în afară de plata celui care îți face SEO), iar Google Ads îți oferă o poziție bună cât timp ai buget pentru licitare.

Și încă ceva: clickurile prin SEO nu te costă nimic, pe când cele prin Google Ads te costă. Ambele strategii sunt bune, important e să știi să le folosești într-un mod înțelept.


Notă: Imagine generată cu Midjourney (AI)


„Binele-i bun atunci când e bine făcut.”

✍ Horja Robert Emanuel
Consultant IT & Marketing
WhatsApp 075 041 7794

Distribuie:
Abonează-te
Primește notificări pentru
guest
0 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai proaspete Cele mai votate
Impresii
Vezi toate comentariile