Crezi că ChatGPT este mai popular decât Google sau crezi că ChatGPT i-a luat fața lui Google doar pe moment, exact cum vara e sezonul de concedii?
Ca să răspund din topor, pardon, din popor, clar și concis, fără să iau în considerare ceea ce cred, ci bazat pe fapte reale, ChatGPT nu este, nu a fost și nu va fi mai popular decât Google.
Ce zici de un asemenea răspuns? Prea direct, prea nemilos, prea hazardat?
Cei care dețin site-ul similarweb.com (un site remarcabil din punct de vedere al statisticilor), spun că google.com este pe locul #1 la nivel global pe luna mai (2025), pe când chatgpt.com este doar pe locul #6.
Nu-i rău deloc locul 6 când la ora actuală există peste 1 miliard de site-uri web (peste 200 de milioane sunt active) și peste 5 asistenți AI principali la fel de buni sau mai buni în unele domenii decât ChatGPT (Grok, Google Gemini, Microsoft Copilot, DeepSeek, ERNIE Bot).
Hai să intru un pic și în zona de business, unde tare aș vrea să dau de pământ cu niște mituri care nu-și au locul.
Prezint mai întâi miturile și apoi le trântesc la podea.
Mituri cauzate de evoluția AI:
„AI-ul va omorî SEO-ul”
Ce este SEO? Te invit să citești articolul „Ce este SEO?”, dar până atunci, îți scriu că SEO este prescurtarea de la Search Engine Optimization și reprezintă o unealtă de marketing pentru promovarea site-ului în mod natural pe Google și alte motoare de căutare.
Practic și teoretic, dacă vrei să-ți pui la punct o strategie de business pe termen mediu și lung, strategie bazată pe site-ul web (cum ar fi o platformă web, un magazin online sau chiar un site simplu pentru prezentare serviciilor), ai mare nevoie de SEO!
În schimb, dacă vrei o strategie pe termen scurt, pe considerentul lui „Apasă aici, câștigi acolo!”, îți recomand campaniile Google Ads, respectiv Facebook Ads.
Fie vorba între noi, te pot ajuta și cu SEO, și cu Google Ads, și cu Facebook Ads. În plus, îți pot oferi și consultanță pe partea de IT și Marketing.
Să revenim…
Dacă ești din zona tehnologiei, fie că ești IT-ist, fie că ești programator sau chiar „SEOman”, ai mai auzit expresia „SEO is dead”. O fi adevărat? SEO chiar moare?
SEO moare la fel cum moare ursul care zice „mor, mor, mor”, dar în loc să moară, se duce să se culce (sau să hiberneze).
Ei bine, de-a lungul ultimilor 20 de ani, expresia „SEO is dead” a fost subiect de știri (tam-tam și cancan). Când și de ce? Hai să vedem:
- 2003: actualizarea algoritmului Google (nume de cod: Florida) 👉 s-au dat amenzi, pardon, penalizări pe bandă rulantă din cauza tehnicilor infecte de SEO (black-hat și spam).
- 2011: actualizarea algoritmului Google (nume de cod: Panda) 👉 s-a luat la „11 metri” conținutul duplicat.
- 2012: actualizarea algoritmului Google (nume de cod: Penguin) 👉 s-au taxat scump schemele de link building „murdare”.
- 2015: apariția sistemului Google RankBrain 👉 un sistem de machine learning construit special pentru înțelegerea intenției din spatele unei interogări (adică unei căutări pe Google).
- 2018: Google BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) 👉 o „jucărie” care are rolul de a analiza contextul unui cuvânt dintr-o propoziție.
- 2023: ChatGPT și prietenii 👉 poți să discuți cu un asistent AI la fel cum discuți un om doxă într-un anumit domeniu (bineînțeles, nu întotdeauna are dreptate, deci trebuie să nu fii naiv – nu tot ce zboară se mănâncă).
Ce zici? În 20 de ani s-a tot spus că „SEO is dead”, că „vai-vai”, aoleu și vălăleu, dar SEO n-a murit. Oare hibernează? Nicidecum!
Referitor la ChatGPT și Google, unde crezi că intră lumea să facă o căutare pe internet? Pe Google, corect?
Într-adevăr, este puțin ciudat faptul că mulți oameni pun semnul egal între Google și internet, dar zilnic, fie că intră să citească o știre, fie că intră să caute o informație (chiar de la ChatGPT), căutarea se face pe Google.
Google este cel mai popular motor de căutare.
Moare SEO? Nu moare, ci doar se adaptează, la fel cum se adaptează un limbaj de programare. Chestiile de bază în SEO nu vor dispărea. E chiar absurd să-ți distrugi propria-ți temelie și să nu mai ai pe ce construi.
Chiar dacă sunt anumite căutări pe Google în care primești rezultatele de la AI, asta nu înseamnă că nu mai trebuie să lucrezi la SEO pentru site-urile afacerii tale.
Ce fac eu în plus, pe lângă o conexiune ca la carte între site-urile mele de business, este să abordez SEO în mod holistic prin mai multe platforme. Așadar, nu mă bazez doar pe site-urile web, ci și pe Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok.
E-adevărat că eforturile, respectiv costurile sunt mai mari, dar măcar am vizibilitate. Vizibilitatea este primul pas care trebuie făcut în procesul de marketing.
„Programatorii vor dispărea din cauza AI-ului”
Hai să clarificăm o chestie minoră la nivel de informație, dar majoră ca nivel de impact: AI-ul este bun spre foarte bun la nivel de informație și la sarcini repetitive (un robot poate să ridice non-stop niște saci de ciment și să-ți spună că se încadrează în timpul cerut, pe când un om trebuie să fie atent ca să nu-și rupă spatele și să nu comenteze…), dar niciodată un AI nu va fi mai bun la partea de creativitate sau la sarcini ce implică gândire plus acțiune.
Ai auzit de Geoffrey Hinton? Acest om este numit „nașul AI”. Știi care a spus că este cel mai sigur loc de muncă, loc care nu va fi înlocuit vreodată de AI? Cel practicat de un instalator.
Nu vor dispărea programatorii așa cum nu au dispărut nici oamenii care au învățat să calculeze și după ce au apărut calculatoare de mână.
Programatorii vor trebui să facă o actualizare la nivel de cunoștințe, exact cum face Google actualizări anuale la algoritmul de afișare a rezultatelor.
Dar de ce e atât de mare gălăgia din mass-media și se răspândesc o grămadă de știri cu firme de IT care dau sute de oameni afară? Hai să dau 4 cazuri:
- Firmele dau faliment pentru că nu mai au proiecte.
- Firmele renunță la oamenii slabi care nu au făcut performanță (să nu uităm că în timpul pandemiei a bubuit industria IT și s-au angajat oameni care nu știau mare lucru).
- Firmele fac restructurări și aleg să rămână doar cu cei mai buni, dar asta nu înseamnă că le convine (nu-i ușor să fii cel mai bun și să primești toate task-urile – în scurt timp, firmele vor angaja alți oameni, dar mai întâi trebuie să vadă că productivitatea oamenilor buni a scăzut și au ajuns la burnout).
- Mass-media scoate știri pe bandă rulantă pentru că a luat bani de la „cine trebuie”.
Ce concluzie tragem de aici? Mass-media minte. De ce minte? Pentru că un adevăr spus pe jumătate este miciună. Spune dom’le și motivele pentru care firma X a dat Y angajați afară!
Crezi că va avea AI-ul grijă de site-ul tău, de magazinul tău online, de platforma web sau de aplicația de mobil? Crezi că face mentenanță? Crezi că se poate conecta să facă niște modificări sau actualizări?
Gândește-te la AI ca la o unealtă. Unii știu să sudeze cu un aparat de sudură, alții știu să tundă cu un aparat de tuns, unii știu să conducă o mașină, alții știu să piloteze un avion.
Degeaba ai o unealtă dacă nu știi ce să faci cu ea!
Scurt și la subiect: AI-ul nu face nimic fără om, iar dacă omul nu are cunoștințe bune în domeniul în care activează, nu face mare brânză cu niciun AI.
„AI-ul este infailibil”
Aici cred că îți dai seama că este imposibil ca AI-ul să fie infailibil, fie că-i de la Google, fie că-i de la Microsoft, fie că-i a lui Elon Musk.
Pe lumea asta, doar cuvântul lui Dumnezeu este infailibil! În rest, orice este făcut de om, nimic nu poate fi infailibil.
AI-ul este un sistem informatic. Știai că niciun sistem informatic din lume nu poate fi 100% securizat?
Pe lângă faptul că este un sistem informatic, este alimentat cu informații de la oameni. Cât de bun crezi că este un robot care deține informațiile unor copii de clasa a I-a, dar și a unor oameni de știință? Aici e marea „bubă” a unui sistem AI: are informații de la toată lumea, nu doar de la elite.
Și încă o greșeală ca să fie treaba „breabă”: asistentul AI ține minte răspunsurile pe care le dai, iar la un moment dat va gândi ca tine. Practic și teoretic, AI-ul va fi „ajutorul” de care ai nevoie pentru a-ți confirma ceea ce gândești și ce vrei.
Așadar, acestea fiind scrise, este ChatGPT sau vreun AI mai popular decât Google? Nu! Bine-bine, pe anumite perioade de timp orice poate fi mai popular decât altceva (mai ales când e ceva nou), dar nu la nivel general. Google are vechime pe piață și încă nu i-a apus vremea, deci continuă să lucreze la inovații.
Partea cea mai nasoală este că ChatGPT poate fi mai dăunător decât o platformă de Social Media. De ce? Pentru că îți spune ce vrei să auzi. Mai bine pui mâna pe adevăr și faci o schimbare în viața ta (în gândire și ulterior în comportament), decât să fii mințit și să te îndrepți spre prăpastie.
Nu vreau să fiu cinic sau disprețuitor la adresa sistemelor AI, chiar eu le folosesc zilnic pe post de unelte pentru muncă, dar dacă o unealtă ajunge să mă stăpânească, e vai-vai amestecat cu aoleu și vălăleu.
„Binele-i bun atunci când e bine făcut.”
✍ Horja Robert Emanuel
Consultant IT & Marketing
WhatsApp 075 041 7794